គោលលទ្ធិអំពីព្រះគ្រីស្ទ
លទ្ធិខុសឆ្គងទាំងឡាយខាងព្រះគ្រីស្ទវិទ្យា
Christological Heresies
មុនពួកសាវករបស់ព្រះគ្រីស្ទបានទទួលមរណៈភាពទៅ
អារក្ខសាតាំងបានកំពុងតែរវល់បង្កើតឲ្យមានគ្រូខុសឆ្គងយ៉ាងច្រើន
ដើម្បីបង្រផនគោលលទ្ធិខុសឆ្គងផ្សេងៗអំពីអង្គព្រះយេស៊ូវគ្រីស្ទនិងព្រះរាជកិច្ចរបស់ទ្រង់។
យើងបានមើលឃើញខ្លះៗនៃការបង្រៀនខុសឆ្គងទាំងនេះចែងទុកក្នុង គម្ពីរសញ្ញាថ្មី។ ឧទាហរណ៍
នៅក្នុង1កូរិនថូស15 ជំទាស់នឹងការបង្រៀនខុសឆ្គងដែលថាគ្មានការរស់ឡើងវិញពីស្លាប់។ ក្នុង 1ថែស្សាឡូនិច4 ប៉ុលជំទាស់នឹងការបង្រៀនខុសឆ្គងដែលថាថ្ងៃនៃព្រះអម្ចាស់បានមកដល់រួចរាល់ហើយ។
លោកយ៉ូហានក្នុង1យ៉ូហាន1 បានជំទាស់នឹងលទ្ធិខុសឆ្គងដំបូងៗដែល គេហៅថាGnosticism ដែលបានបដិសេធថាព្រះយេស៊ូវមិនមានរូបកាយនិងធាតុពេញលេញជាមនុស្សមួយរយភាគរយទេ។
លោកពេត្រុស នៅក្នុង2ពេត្រុស3បាន ជំទាស់នឹងគោលលទ្ធិខុសឆ្គងដែលថា
ព្រះគ្រីស្ទនឹងមិនយាងត្រលប់មកវិញក្នុងសិរីល្អជាអ្នកជំនុំជំរះមនុស្ស
ស្លាប់និងមនុស្សរស់ឡើយ។ ទាំងនេះគ្រាន់តែជាឧទាហរណ៍ពីរបីប៉ុណ្ណោះនៃឧទាហរណ៍ជាច្រើនទៀតនៅក្នុងគម្ពិរសញ្ញាថ្មីស្តីអំពីគោលលទ្ធិខុសឆ្គង
ដែលពួកសាវកបានលើកឡើងនិងបានជំទាស់។ វាហាក់បីដូចជាថា
ឲ្យតែគោលលទ្ធិខុសឆ្គងមួយណាត្រូវបានជំទាស់
នោះអារក្ខសាតាំងនឹងបង្កើតគោលលទ្ធិខុសឆ្គងមួយទៀត ហើយពេលវេលាកន្លងហួសទៅ
អារក្ខសាតាំងធ្វើឲ្យគោលលទ្ធិខុសឆ្គងចាស់នោះរស់ឡើងវិញ។
ពួកវាត្រូវបានគេដាក់ឈ្មោះផ្សេងៗ តែបានបង្រៀនសេចក្តីខុសឆ្គងដូចគ្នា។ ឧទាហរណ៍សេចក្តីខុសឆ្គងនៃពួកអារីយ៉ាន(The ancient Arian heresy)ដែលបានបដិសេធពីភាពជាព្រះរបស់ព្រះគ្រីស្ទ
ត្រូវបាននិកាយខុសឆ្គងស្មបន្ទាល់យេហូវ៉ា(Jehovah’s
Witness cult)នៅសម័យបច្ចុប្បន្នអនុវត្តតាម។
ពេលសិក្សាពីលទ្ធិខុសឆ្គងនានាទាក់ទងនឹងព្រះយេស៊ូវគ្រីស្ទ
ឃើញថាសេចក្តីខុសឆ្គងទាំងនោះខ្លះ ទាស់នឹងភាពជាព្រះរបស់ព្រះយេស៊ូវ ផ្សេងទៀតទាស់នឹងភាពជាមនុស្សរបស់ទ្រង់
ឯមួយចំនួនទៀតទាស់ នឹងបុគ្គលភាពរបស់ទ្រង់ ហើយក៏មានលទ្ធិខុសឆ្គងមួយចំនួនដែលបដិសេធ ឬ ធ្វើឲ្យខូចកិច្ចការរបស់ទ្រង់។ សាតាំងដឹងថា
សេចក្តីខុសឆ្គងណានៃចំណុចទាំងនេះ មិនត្រឹមតែនាំទៅឯគោលលទ្ធិខុសឆ្គងប៉ុណ្ណោះទេ តែ
គោលលទ្ធិដែលបើជឿតាមនឹងច្បាស់ជាត្រូវជំនុំជំរះឲ្យធ្លាក់នរកមិនខានឡើយ។ ពីព្រោះសាតាំងបន្តធ្វើឲ្យសេចក្តីខុសឆ្គងចាស់ៗរស់ឡើងវិញ
ដោយហៅជាឈ្មោះខុសៗគ្នា ជាការសំខាន់ដែលយើងត្រូវដឹងនិងយល់ថាតើពួកវាជាអ្វី
ដើម្បីឲ្យយើងអាចតទល់ ពេលយើងជួបប្រទះនឹងពួកវា។ ក្នុង មេរៀននេះ
យើងនឹងផ្តោតលើសេចក្តីខុសឆ្គងនានាទាក់ទងនឹងលក្ខណៈទាំងពីររបស់ព្រះយេស៊ូវ។
និយមន័យនៃពាក្យគន្លឹះ
និយាយប្រមាថព្រះជាម្ចាស់(Blasphemy)
1. វចនានុក្រមEaston’s Bible Dictionary: “នៅក្នុងន័យនិយាយអាក្រក់ពីព្រះ ពាក្យនេះឃើញមាននៅក្នុង ទំនុក.74:18 អេស.52:5 រ៉ូម2:24 វិវរ. 13:1,
6; 16:9, 11, 21។ ពាក្យនេះក៏សំដៅដល់ការនិយាយមួល
បង្កាច់ឬនិយាយដើមឬបំពាន(1ពង្ស. 21:10 កិច្ច.13:45; 18:6, ។ល។)។ ព្រះអម្ចាស់របស់យើងទទួលរង
នូវការចោទប្រកាន់ថាបានប្រមាថព្រះ ពេលទ្រង់ប្រកាសថាជាព្រះរាជបុត្រានៃព្រះ(ម៉ាថ. 26:65 ប្រៀប ធៀបនឹងម៉ាថ.9:3
ម៉ាក.2:7)។ ពួកអ្នកដែលបដិសេធភាពជាព្រះមេស្ស៊ីរបស់ព្រះយេស៊ូវ
ឈ្មោះថាបានប្រមាថទ្រង់ហើយ(លូក.22:65
យ៉ូហ.10:36)1
2. វចនានុក្រមNelson’s New Illustrated Bible
Dictionary: “ការប្រមាថព្រះជាម្ចាស់
គឺជាទង្វើនៃការដាក់បណ្តាសា មួលបង្កាច់ ជេរប្រមាថ ឬសំដែងការមិនចូលចិត្ត
ឬខ្វះការគោរពដល់ព្រះជាម្ចាស់។ នៅក្នុងគម្ពីរសញ្ញាចាស់ ការប្រមាថព្រះជាបទឧក្រិដ្ឋមួយធ្ងន់ធ្ងរមានទោសដល់ស្លាប់(លេវី. 24:15-16)។ វាជា ការបំពានលើក្រិត្យវិន័យទីបី
ដែលតម្រូវឲ្យគោរពព្រះនាមនិងកិត្តិនាមរបស់ព្រះអម្ចាស់(និក្ខ.20:7)។ នៅសម័យនោះ
សាសន៍យូដាដែលមិនជឿបានកាត់ទោសទ្រង់ពីបទប្រមាថព្រះជាម្ចាស់
ដោយសារពួកគេគិតថាទ្រង់គ្រាន់តែជាមនុស្សប៉ុណ្ណោះ
តែបានតាំងខ្លួនជាព្រះរាជបុត្រានៃព្រះ
(ម៉ាថ.9:3)។ តាមពិតគឺជាសាសន៍យូដាដែលមិនគោរពច្បាប់ទេ
ដែលបានធ្វើឲ្យព្រះនាមរបស់ព្រះត្រូវទទួលសេចក្តីប្រមាថនៅក្នុងចំណោមពួកសាសន៍ដទៃ(រ៉ូម2:24)។ តាមរយៈការទាស់ប្រឆាំងដ៏ល្វីងជូរចត់ចំពោះព្រះយេស៊ូវនិងដំណឹងល្អរបស់ទ្រង់
ពួកគេផ្ទាល់សៅហ្មងដោយសេចក្តីប្រមាថ(កិច្ច.18:6)។
ពួកគេកាត់ទោសព្រះយេស៊ូវថាបានប្រមាថព្រះ ពួកគេប្រមាថព្រះវិញ្ញាណបរិសុទ្ធ(ម៉ាថ.12:31-32)។
សាសនាគ្រីស្ទខុសឆ្គង(Cult)/គណៈនិកាយ(Sect)
1.វចនានុក្រម Nelson’s New Christian Dictionary: “ជាក្រុមសាសនាខុសឆ្គង
ប្រហែលមានប្រភពដើមក្នុងសង្គមគ្រីស្ទាន ឧទាហរណ៍ដូចជាស្មបន្ទាល់យេហូវ៉ា(Jehovah’s Witnesses) ម៉ូមិន( Mormonism)និង
វិទ្យាសាស្រ្តគ្រីស្ទាន(Christian
Science)ឬនាំចូលពីវប្បធម៌ជាសត្រូវ
ដូចជា Hare Krishna,
Unification Church, Bahaism, and Scientology។ សាសនាគ្រីស្ទខុសឆ្គងមានសៀវភៅបន្ថែមពីលើគម្ពីរដែលពួកគេចាត់ទុកថាមានអំណាច
ពួកគេបដិសេធការរាប់ ជាសុចរិតដោយព្រះគុណ ពួកគេលាងខួរក្បាលសមាជិករបស់ពួកគេ ពួកគេមិនឲ្យតម្លៃព្រះ គ្រីស្ទទេ
ហើយពួកគេអនុវត្តវិន័យសម្អាតឲ្យស្អាតសម្រាប់សមាជិកទាំងឡាយណាដែលចោទ សួរពីភាពស្របច្បាប់ខាងគម្ពីររបស់ពួកគេ។
2.Encyclopedia of Cults and New Religions: “សាសនាគ្រីស្ទខុសឆ្គង(A cult) អាចពន្យល់ដោយខ្លីថាជា “ក្រុមសាសនាដាច់ឡែកមួយ
ជាទូទៅ ប្រកាសពីភាពត្រូវគ្នាជាមួយនឹងជំនឿគ្រីស្ទាន
តែពួកគេមានគោលលទ្ធិផ្សេងៗដែលផ្ទុយនឹងជំនឿគ្រីស្ទានជាប្រវត្តិសាស្រ្ត ហើយការអនុវត្តន៍និងកម្រិតសីលធម៌របស់ពួកគេបំពានដល់ជំនឿគ្រីស្ទានតាមព្រះគម្ពីរ”
លក្ខណៈទាំងពីរក្នុងអង្គតែមួយនៃព្រះគ្រីស្ទ
: ពាក្យដែលត្រូវបានគេប្រើដើម្បីរៀបរាប់ពីការបង្រៀននៃព្រះគម្ពីរថា
ព្រះយេស៊ូវមានលក្ខណៈពីរ គឺលក្ខណៈជាព្រះនិងជាមនុស្ស នៅក្នុងរូបអង្គតែមួយរបស់ទ្រង់។
ព្រះអង្គមិន មែនជាមនុស្សពីរហើយមានលក្ខណៈពីរទេ ក៏មិនមែនមនុស្សពីរមានលក្ខណៈមួយដែរ។
ទ្រង់ជាអង្គមួយមានលក្ខណៈពីរ។ ទ្រង់ពិតជាព្រះនិងមនុស្សពេញលក្ខណៈ
ហើយលក្ខណៈនីមួយៗពេញលេញគ្រប់ទាំងអស់និងរួមមកក្នុងអង្គព្រះយេស៊ូវតែមួយ។
បែបដែលព្រះយេស៊ូវអាចជាមនុស្សនិងជាព្រះពេញលេញគឺស្មុគស្មាញ ពិបាកយល់ណាស់
សម្រាប់គំនិតមនុស្ស។ តែនេះជាការបង្រៀនរបស់ព្រះគម្ពីរ។
មានសេចក្តីខុសឆ្គងជាច្រើនបានបង្កើតឡើងដោយមនុស្ស
ដើម្បីព្យាយាមសង់គោលលទ្ធិផ្សេងៗនៅលើលក្ខណៈរបស់ព្រះគ្រីស្ទ
ដែលហួសពីអ្វីដែលព្រះគម្ពីរបានបង្រៀន
ឬដោយបដិសេធលក្ខណៈមួយក្នុងចំណោមលក្ខណៈទាំងពីររបស់ព្រះគ្រីស្ទ
ពីព្រោះតែអ្វីដែលអ្នកខ្លះមានអារម្មណ៍ថាមិនអាចទៅរួច។
គោលលទ្ធិសំខាន់ – នៅពេលពិភាក្សាពីសេចក្តីខុសឆ្គងនិងគោលលទ្ធិខុសឆ្គង នោះឃ្លា “គោលលទ្ធិសំខាន់ៗ” ត្រូវបានប្រើជាញឹកញាប់។ ទោះបីជានិយមន័យនៃឃ្លានេះមានច្រើន តែ“គោលលទ្ធិសំខាន់ៗ” ជាធម្មតា គឺជាសេចក្តីយោងមួយដល់គោលលទ្ធិផ្សេងៗដែលគេត្រូវតែជឿ
ដើម្បីទទួលបានសេចក្តីសង្គ្រោះ គោលលទ្ធិ ផ្សេងៗដូចជាភាពជាព្រះរបស់ព្រះគ្រីស្ទ
ការមានព្រះជន្មរស់ឡើងវិញរបស់ព្រះគ្រីស្ទ។
គោលលទ្ធិខុសឆ្គង– ជាពាក្យដែលត្រូវបានគេប្រើដើម្បីរៀបរាប់ពីគោលលទ្ធិផ្សេងៗដែលព្រះគម្ពីរមិនអាចគាំទ្របានឡើយ។
ទោះបីជាគោលលទ្ធិខុសឆ្គងភាគច្រើនត្រូវបានតាំងឡើងដោយពួកអ្នកដែលប្រកាសថាខ្លួនជាគ្រីស្ទាន
ដោយគិតស្មានថាមកពីព្រះគម្ពីរក៏ដោយ
តែតាមពិតគឺមិនស្របតាមព្រះគម្ពីរឡើយ។
ពួកគ្រូខុសឆ្គងឈានដល់បង្កើតគោលលទ្ធិខុសឆ្គងផ្សេងៗរបស់ខ្លួនដោយរបៀបមួយចំនួន
:
1.
ជាញឹកញាប់
គោលលទ្ធិពួកគ្រូខុសឆ្គងមានមូលដ្ឋានផ្អែកលើអ្វីដែលមិនបាននិយាយនៅក្នុងព្រះគម្ពីរ
តែចេញពីអ្វីដែលគិតថាសមហេតុផល។ ទោះបីជាយើងត្រូវតែប្រើហេតុផលនិង
សេចក្តីសន្និដ្ឋានប្រាកដច្បាស់ក៏ដោយ យើងត្រូវតែប្រុងប្រយ័ត្ន
ដោយកុំផ្អែកគោលលទ្ធិរបស់ យើងលើអ្វីដែលយើងគិតថាសមហេតុផល គិតថាត្រូវឡើយ។ អំពើបាបនិងបណ្តាសាបានធ្វើឲ្យគំនិតរបស់យើងស្រពិចស្រពិល។
នេះក៏បានអះអាងនៅក្នុងព្រះបន្ទូលនៃព្រះថា គំនិតរបស់ព្រះមិនដូចគំនិតរបស់យើងទេ(អេស.55:8-9)។
2.
ជាញឹកញាប់ ពួកគ្រូខុសឆ្គងបានផ្អែកគោលលទ្ធិរបស់ខ្លួនលើផ្នែកតែមួយនៃអ្វីដែលព្រះគម្ពីរបាននិយាយ
តែពួកគេនិយាយថាផ្នែកមួយនោះតំណាងឲ្យទាំងមូល។ រើសខគម្ពីរពីរបីខមក
យោងជាមូលដ្ឋាននៃគោលលទ្ធិរបស់ខ្លួន ហើយច្រានចោលបទគម្ពីរផ្សេងៗទៀតដែលចែង យ៉ាងច្បាស់។
ហេតុនេះអ្វីដែលពួកគេជឿ ប្រហែលត្រឹមត្រូវតែមួយផ្នែក តែមិនត្រឹមត្រូវពេញ លេញទេ
តំណាងខុសពីអ្វីដែលព្រះគម្ពីរបង្រៀនក្នុងលក្ខណៈទាំងមូល ហេតុនេះ ជាសេចក្តី
ខុសឆ្គងនិងនាំទៅរកភាពខុសឆ្គង។
3.
ជាញឹកញាប់
ពួកគ្រូខុសឆ្គងបង្កើតគោលលទ្ធិខុសឆ្គងរបស់ខ្ឡួនដោយច្រានចោលបរិបទនៃអត្ថបទគម្ពីរ។
គ្រូខុសឆ្គងភាគច្រើនមិនមានប្រព័ន្ធសិក្សាព្រះគម្ពីរឲ្យបានត្រឹមត្រូវទេ។ ពួកគេ
រើសយកបទគម្ពីរតាមចិត្តខ្លួនពីកន្លែងផ្សេងៗក្នុងគម្ពីរដាក់បញ្ចូលគ្នាបង្កើតនូវអ្វីដែលគិតថាសម
តាមគំនិតរបស់ខ្លួន។
ដូចនេះអត្ថបទគម្ពីរផ្សេងគ្នាពីបរិបទខុសគ្នាដាក់បញ្ចូលគ្នាក្លាយជាអ្វីមួយ
ដែលបានបាត់បង់អត្ថន័យដើម។
4.
គ្រូខុសឆ្គងបង្កើតគោលលទ្ធិខុសឆ្គងរបស់ពួកគេដោយទុកចិត្តនិងពឹងផ្អែកលើព័ត៌មានដែល
មាននៅខាងក្រៅគម្ពីរ ដូចជាការជាក់ស្តែង បទពិសោធន៍ ការបង្រៀនរបស់មនុស្សជាដើម ប៉ុន្តែ
មានប្រភពព័ត៌មានដែលពួកគេពឹងផ្អែក ដែលមិនឃើញមាននៅក្នុងព្រះគម្ពីរ។ ពួកម៉ូមិន( The Mormons) ទុកចិត្តលើការសរសេររបស់យ៉ូសែបស្ម៊ីត(Joseph Smith)។ សេចក្តីជំនឿតាមវិទ្យា
សាស្រ្តគ្រីស្ទានទាំងនោះជឿទុកចិត្តលើការសរសេររបស់ម៉ារីបេកឃ័រអិដឌី(the writings of Mary Baker Eddy)។
ជំនឿសាសនាដូចនេះតែងប្រកាសជាញឹកញាប់ថាជឿលើព្រះគម្ពីរ
តែតាមពិត ពេលព្រះគម្ពីរបង្ហាញសេចក្តីខុសឆ្គងរបស់ពួកគេ
នោះពួកគេសម្តែងការមិនទទួលយក
ពួកគេប្រកាសថាសំណេរបន្ថែមពីលើព្រះគម្ពីរសុទ្ធតែទទួលសេចក្តីបណ្តាល និងមានអំណាចជាងព្រះ
គម្ពីរ។
លទ្ធិខុសឆ្គង(Heresy)
1.
វចនានុក្រមTyndale
Bible Dictionary: ក្រុមគណៈនិកាយមួយឬការបង្រៀនមួយដែលងាក ចេញពីបទដ្ឋាន។
ពាក្យក្រិក(hairesis)
ន័យត្រង់ថា “ជម្រើស”
សំគាល់ពីគណៈនិកាយមួយឬ
ក្រុមមួយ។ ឧទាហរណ៍ ពួកសាឌូស៊ីជាគណៈនិកាយមួយនៅក្នុងសាសន៍យូដា(កិច្ច.5:17) ឯ ពួកផារិស៊ីក៏ដូចគ្នាដែរ (15:5)។
នៅពេលសាសន៍យូដាជាច្រើនបានជឿព្រះយេស៊ូវពីណាសា រ៉ែតជាលើកដំបូងថាជាព្រះមេស៊្សី
ពួកនោះត្រូវបានគេស្គាល់ថាជា
“គណៈនិកាយណាសារិន(the sect of the Nazarenes)” (24:5)។ នៅក្នុងខនីមួយៗទាំងនេះ ពាក្យhairesis គ្មានសំគាល់
អ្វីលើសពីគណៈនិកាយមួយទេ។ បន្ទាប់ពីពួកជំនុំបានរីកចម្រើននិងអភិវឌ្ឍ ក្រុមនិកាយណា
នៅក្នុងពួកជំនុំក្នុងតំបន់ត្រូវបានគេហៅថា hairesis –
មានន័យថា
ជាគណៈនិកាយប្រកាន់នូវយោបល់ច្បាស់លាស់មួយចំនួនដែលផ្ទុយនឹងសេចក្តីពិតដែលពួកសាវកបានផ្តល់. . .បន្តបន្ទាប់ក្រោយមក ពាក្យ “សេចក្តីខុសឆ្គង” សំគាល់ពីការបង្រៀនជាក់លាក់មួយដែលធ្វើឲ្យមានដែលបណ្តាលឲ្យមនុស្សមួយចំនួនបែកចេញពីអ័សរដក់(away from orthodoxy)។ ហេតុនេះ
លោកពេត្រុសបានព្រមានគ្រីស្ទានអំពីពួកគ្រូខុសឆ្គងជាច្រើនដែលនឹងព្យាយាមបោកបញ្ឆោត
ពួកអ្នកជឿដោយសេចក្តីបង្រៀនខុសឆ្គងរបស់ពួកគេ(2ពេត្រ.2:1)។
2.
វចនានុក្រម Pocket
Dictionary of Theological Terms: ការបង្រៀនទាំងឡាយណាដែល
សហគមន៍គ្រីស្ទានបដិសេធមិនទទួលស្គាល់ ព្រោះទាស់ប្រឆាំងនឹងព្រះគម្ពីរ
និងគោលលទ្ធិនៃអ័សរដក់(orthodox
doctrine)។
A.
ពួកអេប៊ីយ៉ុន (Ebionism) –
ជាក្រុមអ្នកជឿនៅសតវត្សទីពីរដែលមានប្រភពឫសគល់ចេញពីគ្រីស្ទានយូដាដំបូង។
ពួកគេកើតចេញពីពួកយូដាជ្រុលនិយម(judaizers) នៃពួកជំនុំដំបូង។ ពួក
អេប៊ីយ៉ុនជឿយ៉ាងតឹងរឹងថាមានព្រះតែមួយគត់និងអោបក្រសោបគោលលទ្ធិពីព្រះគុណ ខណៈ ដែលសម្របទៅតាមពាក្យនៃក្រិត្យវិន័យ
ក្នុងន័យមួយដែលពួកគេកំពុងព្យាយាមរស់នៅក្នុង សេចក្តីសញ្ញាចាស់និងសេចក្តីសញ្ញាថ្មី។
ការប្រកាន់ជំនឿយ៉ាងតឹងរឹងថាមានព្រះតែមួយគត់
ធ្វើឲ្យពួកគេបដិសេធភាពជាព្រះរបស់ព្រះគ្រីស្ទ។
ពួកអេប៊ីយ៉ុនមិនត្រឹមតែបានបដិសេធភាពជា ព្រះរបស់ព្រះគ្រីស្ទប៉ុណ្ណោះទេ
ពួកគេថែមទាំងបានបដិសេធកំណើតពីក្រមុំព្រហ្មចារិយ។ ពួកគេបានប្រកាស ដូចពួក Dynamic Monarchianists (មើលខាងក្រោម) ថា "ព្រះគ្រីស្ទ"
សណ្ឋិតលើយេស៊ូវពេលទទួលជ្រមុជទឹកដោយលោកយ៉ូហាន
ហើយបានចាកចេញពីគាត់ភ្លាមបន្ទាប់ពីគាត់ស្លាប់។ ពួកគេជឿថាមានតែ “ព្រះគ្រីស្ទជាព្រះ(divine
Christ)” ប៉ុណ្ណោះសក្តិសមឲ្យថ្វាយបង្គំ
ឯយេស៊ូវក្នុងភាពជាមនុស្សនោះមិនសមឲ្យថ្វាយបង្គំទេ។ ការជឿទាំងនេះគ្រាន់តែចាត់ទុកព្រះគ្រីស្ទជាមនុស្សដែលទទួលឥទ្ធិពលពីវត្តមាននៃព្រះតែប៉ុណ្ណោះ។
គេអាចសួរពីបែបដែលការជឿដូចនេះអាចលេចចេញរូបរាងឡើងក្នុងពន្លឺនៃអ្វីដែលបទគម្ពីរបង្រៀនយ៉ាងដូចម្តេចទៅ
កើត។
ចម្លើយមួយផ្នែកពឹងផ្អែកលើការពិតដែលថាពួកអេប៊ីយ៉ុនបានបដិសេធគ្រប់ទាំងសំបុត្ររបស់លោកប៉ុល
ដោយនិយាយថាលោកប៉ុលគ្មានសិទ្ធិអំណាចជាសាវកទេ ហេតុនោះការ
សរសេររបស់គាត់មិនចាំបាច់គិតពិចារណាឡើយ។
B.
ពួកអារីយ៉ាន(Arianism) –
លោកអារីយូស(Arius)គឺជាអ្នកចាស់ទុំពីពួកជំនុំអាឡិចសង់ឌ្រីយ៉ា (church of Alexandria)នៅសតវត្សទីបួន។ គាត់ក៏បានបង្រៀនថា
ព្រះយេស៊ូវមិនមែនជាព្រះ ដែរ។ ខុសពីពួកអេប៊ីយ៉ុន
ពួកអារីយ៉ានមានសេចក្តីគម្រាមកំហែងខ្លាំងជាងដល់គោលលទ្ធិពី ព្រះគ្រីស្ទ
ពីព្រោះអារីយូសមានប្រព័ន្ធជាង ក្នុងសេចក្តីជំនឿរបស់គាត់ ហើយមិនបានបដិសេធសិទ្ធិអំណាចនៃសំបុត្ររបស់សាវកប៉ុលទេ។
លោកអារីយូសបានជឿថា ព្រះវរបិតាមិនមែនជាអង្គដែលត្រូវបានបង្កើតមកទេ
ហើយថាទ្រង់ប៉ុណ្ណោះមានគ្រប់លក្ខណៈជាព្រះដែលមិនអាចចែកឲ្យឬបែងចែកជាមួយនរណាឡើយ។ ហេតុនេះ
អារីយូសបានជឿថា យេស៊ូវគ្រីស្ទមិនអាចជាព្រះបានទេ។ អារីយូសបានជឿថាព្រះបន្ទូលដែលបានយកនិស្ស័យជាសាច់ឈាម(យេស៊ូវ)គឺជាស្នាព្រះហស្ថដ៏ខ្ពស់បំផុតរបស់ព្រះជាម្ចាស់ដែលបានបង្កើតមកក្នុងបណ្តារបស់ទាំងអស់ដែលទ្រង់បានបង្កើត។
អារីយូសក៏បានជឿដែរថា ព្រះរាជបុត្រាមិន
មានការរួបរួមឬការត្រាស់ដឹងផ្ទាល់ពីព្រះវរបិតាទេ។គាត់បានជឿ ព្រះរាជបុត្រាជាព្រះបន្ទូល
និងជាប្រាជ្ញាញាណនៃព្រះ តែមិនមានលក្ខណៈដួចគ្នានឹងព្រះទេ។
C.
Dynamic Monarchianism – ជាក្រុមមួយទៀតដែលបានបដិសេធភាពជាព្រះរបស់ព្រះគ្រីស្ទ។
Dynamic Monarchianism បានលេចឡើងនៅសតវត្សទីពីរនិងក្រោយមកនៅសតវត្សទីប្រាំមួយនិងប្រាំពីរ
ត្រូវបានគេស្គាល់ថាជា adoptionism។ ពួកគេបានជឿថាយេស៊ូវជាមនុស្ស ធម្មតា
តែនៅពេលទទួលពិធីជ្រមុជទឹក ព្រះវិញ្ញាណនៃព្រះបានសណ្ឋិតលើគាត់
ឲ្យគាត់ត្រឡប់ជាដូចព្រះ
តែមិនមែនជាព្រះតាំងពីដើមឡើយនោះទេ(ដូចគ្នានឹងពួកអេប៊ីយ៉ុនដែរ)។
លទ្ធិខុសឆ្គងទាក់ទងនឹងភាពជាមនុស្សរបស់ព្រះគ្រីស្ទ
A.
លទ្ធិទំនងនិយម(Docetism) – លទ្ធិទំនងនិយមគឺជាលទ្ធិមួយដែលមានវត្តមាននៅក្នុងពួកជំនុំដំបូងបំផុតនៅចុងសតវត្សទីមួយ។
ពួកគេបានបដិសេធភាពជាមនុស្សរបស់ព្រះគ្រីស្ទ។ ក្នុងចំណោមពួកគេមាន Docetae, Gnostics, និង
Modalists។
លទ្ធិទំនងនិយមមានឫសគល់ចេញពីជំនឿនានារបស់ពួកក្រិក(Greco-Oriental beliefs) ដែលបានបង្រៀនថា ព្រះមិនអាចក្លាយជាមនុស្សបានឡើយ ហើយថា
គ្រប់របស់ទាំងអស់សុទ្ធតែអាក្រក់ មិនបរិសុទ្ធឡើយ។ ពួកទំនងនិយមបានជឿថា
ព្រះយេស៊ូវជាព្រះ ហើយបានបដិសេធថា ទ្រង់មិនអាចក្លាយជាមនុស្សទេ។
ទ្រង់គ្រាន់តែមើលទៅហាក់បីដូចជាមនុស្សប៉ុណ្ណោះ។ សម្រាប់ពួកគេ គឺជារឿងមួយដ៏ល្ងីល្ងើក្នុងការគិតថា "វិញ្ញាណ"
ដែលមានឋានៈដ៏ខ្ពស់បំផុត
មកទាក់ទងជាមួយនឹងរបស់ ដែលទាបបំផុត។ មិនដូចជាពួកអេប៊ីយ៉ុនទេ
ពួកទំនងនិយមគ្មានបញ្ហាទេជាមួយនឹងការចាប់កំណើតនឹងក្រមុំព្រហ្មចារីយ
តែមិនបានជឿថានាងម៉ារីបានផ្តល់កំណើតឲ្យព្រះយេស៊ូវក្នុង របៀបធម្មតាទេ។
ពួកគេបានគិតថា ម៉ារីប្រហែលបានផ្តល់ចំណែកអ្វីមួយទៅព្រះគ្រីស្ទ
ហើយនេះអាចជាការលាយបញ្ចូលគ្នានៃវិញ្ញាណនិងរបស់-ជាគំនិតដែលមិនអាចទទួលយកបានទេ។
ពួកគេបានជឿថា ម៉ារីគ្រាន់តែជាយានមួយរបស់ព្រះគ្រីស្ទ
ប្រៀបដូចជាទឹកឆ្លងកាត់តាមទុយោទឹកអញ្ចឹង។ ដូច្នេះក្នុងទស្សនៈនេះ
ព្រះគ្រីស្ទហាក់បីដូចជាបានប្រសូតមកក្នុងរបៀបធម្មតាដូច ជាមនុស្ស
តែតាមពិតត្រូវបានញែកចេញដាច់ទាំងស្រុងពីម៉ារីនិងភាពជាមនុស្សរបស់នាង។
B.
ណស្ស៊ីសនិយម(Gnosticism) –
ពួកនេះបានកើតចេញពីពួកជំនុំដំបូង
នៅពេលពួកគ្រីស្ទានសាសន៍យូដារំពឹងការយាងត្រឡប់មកជាលើកទីពីររបស់ព្រះគ្រីស្ទត្រូវបានធ្វើឲ្យខូចទឹកចិត្ត
និងធ្វើឲ្យនឿយណាយដោយសារទ្រង់មិនបានវិលត្រឡប់មកវិញ។ ពួកគេបានមានអារម្មណ៍ថា
នគរនៃព្រះមេស្ស៊ីគួរតែបានមកដល់ហើយ ប៉ុន្តែអស់រយៈពេលជាច្រើនទសវត្សមក នៅតែ
មិនឃើញមកដល់ទៀត ហេតុនេះធ្វើឲ្យពួកគេកាន់តែខូចចិត្ត។ ភាពស្រងាកចិត្តយ៉ាងខ្លាំងរបស់ពួកគេ "លទ្ធិGnosticism"
បានកើតជារូបរាងឡើង។ ពួក Gnostics បានបង្រៀនថា
សមាជិកខ្លះនៃពួកជំនុំបានរស់នៅដោយសេចក្តីជំនឿ ហើយអ្នកដទៃទៀតរស់នៅដោយចំណេះ។
ពួកគេបានជឿលើក្រុមគ្រីស្ទានដែលមានឥទ្ធិពលមួយក្រុមដែលមិនត្រូវការសេចក្តី ជំនឿ។
ហេតុនេះមានក្រុមដែលមានឥទ្ធិពលពីរបីក្រុមដែលមានការត្រាស់ដឹងពិសេស ជាពួក អ្នកដែលយល់ពីសេចក្តីអាថ៌កំបាំងនានានៃសេចក្តីជំនឿរបស់គ្រីស្ទបរិស័ទ។
ពួកគេបានជឿថា ព្រះនៃគម្ពីរសញ្ញាចាស់ជាព្រះអាក្រក់
តែព្រះនៃគម្ពីរសញ្ញាថ្មីដែលបានបើកសម្តែងឲ្យស្គាល់ក្នុងព្រះគ្រីស្ទគឺជាព្រះល្អ។ ព្រះនៃគម្ពីរសញ្ញាថ្មីបានបង្កើតពិភពខាងវិញ្ញាណ។
ពួក Gnosticism បានបង្កើតការស្មានប្លែកៗ។
រូបកាយរបស់ព្រះគ្រីស្ទមិនមែនជារូបកាយស្រស់ៗ ទេ តែត្រូវបានបង្កើតពីធាតុ "psychic(មានន័យថាមនុស្សមានភ្នែក ត្រចៀកទិព្វ)"។ Gnosticism បានជឿថា ព្រះយេស៊ូវមានភាពជាព្រះទាបជាងព្រះដ៏ល្អនៃគម្ពីរសញ្ញាថ្មី
ហើយថា ទ្រង់គ្មានគ្មានរូបកាយសាច់ឈាមទេ។ ពួកគេបានជឿថាព្រះយេស៊ូវមិនបានរងទុក្ខវេទនាទេ
ពេលទ្រង់គង់នៅផែនដី។ ព្រះយេស៊ូវដែលគេជជែកវែកញែក គ្រាន់តែជាមានភាពដូចជា មនុស្ស
តែមិនមែនទេ។
C.
Eutychianism –
Eutychianism បានបង្កើតឡើងក្នុងពេលដ៏ខ្លីបន្ទាប់ពីការជជែកពីNestorius និងCyril
នៅក្នុងសតវត្សទីប្រាំ។ និន្នាកាដ៏ខ្លាំងក្លាមួយបានកើតឡើងក្នុងចំណោមពួកអ្នកដើរ
តាមCyril ដែលកាន់ខាង "one nature formula(រូបមន្តលក្ខណៈតែមួយ)"
នៃព្រះគ្រីស្ទ។Eutychius បានបដិសេធទស្សនៈរបស់orthodox អំពីលក្ខណៈពីរនៃព្រះគ្រីស្ទ ហើយឈរលើជំហរថា ព្រះវរបិតាបានក្លាយជាព្រះ-មនុស្ស
ដ៏គ្រប់លក្ខណ៍( the
perfect God-man) ហើយថា
ទ្រង់មានលក្ខណៈតែមួយគត់។ ក្រោយមក ពួកអ្នកដើរតាម Eutychius បានបង្រៀនថា
ភាពជា
មនុស្សរបស់ព្រះគ្រីស្ទត្រូវបានរលាយឬជ្រាបបញ្ចូលគ្នាទៅក្នុងភាពជាព្រះរបស់ទ្រង់
ធ្វើឲ្យទ្រង់ គ្មានភាពជាមនុស្សទៀតឡើយ។
A. ការសិក្សាលទ្ធិខុសឆ្គងនានាអំពីព្រះគ្រីស្ទជួយឲ្យអ្នករួចផុតពីការធ្លាក់ចុះក្នុងសេចក្តីខុសឆ្គងច្រំដែល។
B. ការសិក្សាលទ្ធិខុសឆ្គងនានាអំពីព្រះគ្រីស្ទជួយឲ្យអ្នករួចផុតពីការបោកបញ្ឆោតរបស់ពួកគ្រូខុសឆ្គង។
C. ការសិក្សាលទ្ធិខុសឆ្គងនានាអំពីព្រះគ្រីស្ទបង្កើនគំនិតដឹងខុសត្រូវនិងការពាររួចពីគំនិត
ការបង្រៀន ខុសឆ្គងនិងពួកគ្រូខុសឆ្គង។
D. ការសិក្សាលទ្ធិខុសឆ្គងនានាអំពីព្រះគ្រីស្ទគួរជម្រុញអ្នកឲ្យសិក្សាព្រះគម្ពីរដោយហ្មត់ចត់
ដើម្បីឲ្យអ្នកអាចយល់ដឹងនិងប្រកាសពីគោលលទ្ធិត្រឹមត្រូវអំពីព្រះយេស៊ូវគ្រីស្ទ។
E. ការសិក្សាលទ្ធិខុសឆ្គងនានាអំពីព្រះគ្រីស្ទគួរជម្រុញអ្នកឲ្យអធិស្ឋានសម្រាប់ពួកអ្នកដែលកំពុងបង្រៀននិងប្រកាសព្រះបន្ទូល
ថាពួកគេនឹងមិនធ្លាក់ចុះក្នុងសេចក្តីខុសឆ្គងទេ។
F. ការសិក្សាលទ្ធិខុសឆ្គងនានាអំពីព្រះគ្រីស្ទគួរតែធ្វើឲ្យអ្នកក្លាយជាអ្នកផ្សាយដំណឹងល្អដែលប្រសើរជាង
ពីមុន និងទទួលការហ្វឹកហ្វឺនឲ្យដឹងពីទស្សនៈខុសឆ្គងផ្សេងៗអំពីព្រះគ្រីស្ទ។
G. ការសិក្សាលទ្ធិខុសឆ្គងនានាអំពីព្រះគ្រីស្ទធ្វើឲ្យអ្នកសរសេរដំកើងព្រះចំពោះមនុស្សប្រុសស្រីក្នុង
ប្រវត្តិសាស្រ្តដ៏យូរអង្វែងដែលបានប្រកាសសេចក្តីពិតអំពីព្រះយេស៊ូវយ៉ាងស្មោះត្រង់
ដើម្បីឲ្យអ្នកអាចដឹងនិងជឿលើសេចក្តីពិត។
0Awesome Comments!